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Oggetto:

Games and Decisions

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Games and Decisions

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Academic year 2013/2014

Course ID
ECO0197
Teaching staff
Paolo Ghirardato (Titolare del corso)
Dino Gerardi (Titolare del corso)
Degree course
Percorso generico
Year
1° anno 2° anno
Teaching period
Primo semestre
Type
A scelta dello studente
Credits/Recognition
6
Course disciplinary sector (SSD)
SECS-S/06 - metodi matematici dell'economia e delle scienze att. e finanz.
Delivery
Tradizionale
Language
Inglese
Attendance
Facoltativa
Type of examination
Scritto
Examination methods
solo scritto (durata* h.:3)
Prerequisites
A good knowledge of basic calculus (Matematica Generale), of the foundations of probability calculus and statistical inference (Statistica)
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Sommario del corso

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Course objectives

This is a course which introduces students to the formalization and analysis of decision making both in a single-person and in a strategic (i.e., game theory) environment. While the course's emphasis is on theoretical issues, some attention is also given to the application of concepts to business, economic and financial problems.

Click on the link below (in "Altre informazioni") to be taken to this course's real web page (updated frequently).

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Results of learning outcomes

[Important Note: This is here only for bureaucratic purposes, and contains no information that is relevant to students. So it is reported only in Italian.]

Conoscenza e capacità di comprensione: imparare a ragionare analiticamente e rigorosamente nei problemi di decisione economica e strategica. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione: con l’applicazione immediata degli strumenti analitici forniti dal corso, lo studente sarà in grado di affrontare e risolvere un’ampia gamma di problemi di carattere economico. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.

Autonomia di giudizio: nello sviluppo dei ragionamenti presenti nei vari modelli ed esercitazioni si acquista familiarità, fiducia e perciò autonomia di giudizio nella modellizzazione dei problemi di natura economica. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.

Abilità comunicative: abilità di comunicare in forma scritta e orale le questioni oggetto del corso. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. 

Capacità di apprendimento: capacità di apprendere, sviluppare e verificare empiricamente nuovi modelli economici. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.

 

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Learning assessment methods

Written exam (and bi-weekly homeworks)

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Program

The course is divided into two parts:

Part 1: Decisions (Ghirardato)

  • Introduction and overview of decision models
  • Known probabilities: The Expected Utility Model
  • Subjective probability: The Subjective Expected Utility model (Anscombe-Aumann and Savage)
  • Non-expected utility models: The Allais and Ellsberg paradoxes and their rationalizations

Part 2: Games (Gerardi)

  • A decision-theoretic approach: Dominance, beliefs and "Never Weak Best Response" strategies
  • Strategic form games: Dominance, Nash equilibrium, mixed strategies
  • Extensive Form Games: Corresponding strategic forms, behavioral strategies, backwards induction, subgame perfect equilibrium
  • Games of Incomplete Information: Normal-form representation of static games of incomplete information, Bayesian Nash equilibrium, perfect Bayesian equilibrium
  • Repeated Games: Folk theorems

Suggested readings and bibliography

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The exam is mostly going to be based on the class notes and some readings assigned in class. However, for supplemental reading (and some homework exercises) the following are the suggested textbooks for the course:

  • David Kreps, Notes on the Theory of Choice, Westwood Press, 1988 (hard, but good as reference)
  • Martin J. Osborne, An Introduction to Game Theory, Oxford University Press, 2003 (easier)
  • Martin J. Osborne and Ariel Rubinstein, A Course in Game Theory, The MIT Press, 1994 (harder, but available electronically here)

 



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Note

Il Corso di Studio in senso proprio è quello visualizzato all’atto dell’accesso su Campusnet. Nella videata dell’insegnamento, è indicato impropriamente come “Corso di Studio” il/i percorso/i del Corso di Laurea in cui l’insegnamento stesso è inserito.
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More information

http://web.econ.unito.it/gma/didattica/gd/gd.htm
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Last update: 12/09/2014 16:13
Location: https://www.finance-insurance.unito.it/robots.html
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