- Oggetto:
Games and Decisions
- Oggetto:
Games and Decisions
- Oggetto:
Academic year 2013/2014
- Course ID
- ECO0197
- Teaching staff
- Paolo Ghirardato (Titolare del corso)
Dino Gerardi (Titolare del corso) - Degree course
- Percorso generico
- Year
- 1° anno 2° anno
- Teaching period
- Primo semestre
- Type
- A scelta dello studente
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- SECS-S/06 - metodi matematici dell'economia e delle scienze att. e finanz.
- Delivery
- Tradizionale
- Language
- Inglese
- Attendance
- Facoltativa
- Type of examination
- Scritto
- Examination methods
- solo scritto (durata* h.:3)
- Prerequisites
- A good knowledge of basic calculus (Matematica Generale), of the foundations of probability calculus and statistical inference (Statistica)
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
This is a course which introduces students to the formalization and analysis of decision making both in a single-person and in a strategic (i.e., game theory) environment. While the course's emphasis is on theoretical issues, some attention is also given to the application of concepts to business, economic and financial problems.
Click on the link below (in "Altre informazioni") to be taken to this course's real web page (updated frequently).
- Oggetto:
Results of learning outcomes
[Important Note: This is here only for bureaucratic purposes, and contains no information that is relevant to students. So it is reported only in Italian.]
Conoscenza e capacità di comprensione: imparare a ragionare analiticamente e rigorosamente nei problemi di decisione economica e strategica. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione: con l’applicazione immediata degli strumenti analitici forniti dal corso, lo studente sarà in grado di affrontare e risolvere un’ampia gamma di problemi di carattere economico. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
Autonomia di giudizio: nello sviluppo dei ragionamenti presenti nei vari modelli ed esercitazioni si acquista familiarità, fiducia e perciò autonomia di giudizio nella modellizzazione dei problemi di natura economica. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
Abilità comunicative: abilità di comunicare in forma scritta e orale le questioni oggetto del corso. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti.
Capacità di apprendimento: capacità di apprendere, sviluppare e verificare empiricamente nuovi modelli economici. Strumenti: lezioni frontali ed esercitazioni svolte dai docenti. Verifiche: verifiche pratiche e teoriche in forma scritta.
- Oggetto:
Learning assessment methods
Written exam (and bi-weekly homeworks)
- Oggetto:
Program
The course is divided into two parts:
Part 1: Decisions (Ghirardato)
- Introduction and overview of decision models
- Known probabilities: The Expected Utility Model
- Subjective probability: The Subjective Expected Utility model (Anscombe-Aumann and Savage)
- Non-expected utility models: The Allais and Ellsberg paradoxes and their rationalizations
Part 2: Games (Gerardi)
- A decision-theoretic approach: Dominance, beliefs and "Never Weak Best Response" strategies
- Strategic form games: Dominance, Nash equilibrium, mixed strategies
- Extensive Form Games: Corresponding strategic forms, behavioral strategies, backwards induction, subgame perfect equilibrium
- Games of Incomplete Information: Normal-form representation of static games of incomplete information, Bayesian Nash equilibrium, perfect Bayesian equilibrium
- Repeated Games: Folk theorems
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
The exam is mostly going to be based on the class notes and some readings assigned in class. However, for supplemental reading (and some homework exercises) the following are the suggested textbooks for the course:
- David Kreps, Notes on the Theory of Choice, Westwood Press, 1988 (hard, but good as reference)
- Martin J. Osborne, An Introduction to Game Theory, Oxford University Press, 2003 (easier)
- Martin J. Osborne and Ariel Rubinstein, A Course in Game Theory, The MIT Press, 1994 (harder, but available electronically here)
- Oggetto:
Note
Il Corso di Studio in senso proprio è quello visualizzato allatto dellaccesso su Campusnet. Nella videata dellinsegnamento, è indicato impropriamente come Corso di Studio il/i percorso/i del Corso di Laurea in cui linsegnamento stesso è inserito.- Oggetto:
More information
http://web.econ.unito.it/gma/didattica/gd/gd.htm- Oggetto: