- Oggetto:
- Oggetto:
DECISION AND UNCERTAINTY
- Oggetto:
DECISION AND UNCERTAINTY
- Oggetto:
Academic year 2025/2026
- Course ID
- SEM0067
- Teachers
- Paolo Ghirardato (Lecturer)
Daniele Pennesi (Lecturer) - Degree course
- Insurance and Statistics
- Year
- 2nd year
- Teaching period
- First semester
- Type
- Related or integrative
- Credits/Recognition
- 6
- Course disciplinary sector (SSD)
- SSD: SECS-S/06 - mathematical methods of economy, finance and actuarial sciences
- Delivery
- Formal authority
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Written
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
This is a course which introduces students to the formalization and analysis of decision making both in a single-person environment. While the course's emphasis is on theoretical issues, specific attention is given to the application of the concepts developed in class to economic and financial problems.Questo è un corso che introduce gli studenti alla formalizzazione e all'analisi del processo decisionale in un contesto individuale. Pur concentrandosi principalmente su aspetti teorici, il corso dedica una particolare attenzione all'applicazione dei concetti sviluppati in aula a problemi economici e finanziari.- Oggetto:
Results of learning outcomes
At the end of the course, the student is expected to be capable of:-using the basic tools and results to pose, formalize and analyse a single-person or multi-person decision problem
-knowing the extent to which the results obtained in the previous step are dependent on the assumption that s/he has made about the preferences, information and behavior of actors in the problem
-knowing therefore the extent to which the results are robust to different assumptions on preferences, information and behavior
-being able to think about possible and useful generalizations of the posited model(s)
-being able to communicate such findings using appropriate and clear mathematical notation and language
Al termine del corso, lo studente dovrebbe essere in grado di:-
utilizzare gli strumenti e i risultati di base per formulare, formalizzare e analizzare un problema decisionale a uno o più soggetti;
-
conoscere in quale misura i risultati ottenuti dipendano dalle ipotesi fatte riguardo alle preferenze, alle informazioni e al comportamento degli attori coinvolti nel problema;
-
sapere, quindi, in quale misura i risultati siano robusti rispetto a ipotesi diverse su preferenze, informazioni e comportamenti;
-
essere in grado di riflettere su possibili e utili generalizzazioni del(i) modello(i) proposto(i);
-
essere in grado di comunicare tali risultati utilizzando una notazione e un linguaggio matematico appropriati e chiari.
-
- Oggetto:
Program
- Introduction and overview of decision models.
- Decision analysis in action: Your decision problem
- Choice under certainty: Relations and revealed preferences
- Known probabilities: The Expected Utility Model
- Subjective probability: The Subjective Expected Utility model (Anscombe-Aumann and Savage)
- Non-expected utility models: The Allais and Ellsberg paradoxes and their rationalizations
- Dynamic choice: basic concepts
- Choice over time with no uncertainty
- Choice over time with uncertainty
-
Introduzione e panoramica dei modelli decisionali
-
L’analisi decisionale in pratica: il tuo problema decisionale
-
Scelta in condizioni di certezza: relazioni e preferenze rivelate
-
Probabilità note: il modello dell'utilità attesa
-
Probabilità soggettiva: il modello dell'utilità attesa soggettiva (Anscombe-Aumann e Savage)
-
Modelli alternativi all'utilità attesa: i paradossi di Allais ed Ellsberg e le loro razionalizzazioni
-
Scelta dinamica: concetti di base
-
Scelte temporali con certezza
-
Scelta temporali con incertezza
- Oggetto:
Course delivery
The course-work is articulated in 48 hours of formal lecture time, and in at least as many hours of at-home work solving practical exercises.Paolo Ghirardato will be delivering the first 32-35 hours (up to non-expected utility models), and Daniele Pennesi the remaining hours.
Il corso si articola in 48 ore di lezioni frontali, accompagnate da almeno altrettante ore di lavoro individuale a casa, dedicate alla risoluzione di esercizi pratici.Paolo Ghirardato terrà le prime 32-35 ore di lezione (fino ai modelli alternativi all’utilità attesa), mentre Daniele Pennesi si occuperà delle restanti ore.
- Oggetto:
Learning assessment methods
Generalities:The course grade is determined solely on the basis of written examinations. The objective of the examination is to test the student's ability to do the following:
1) Present briefly the main ideas, concepts and results developed in the course, also explaining intuitively the meaning and scope of the definitions and the arguments behind the validity of the results
2) Use effectively the concepts and the result to answer questions in Economics and related areas --e.g., using a specific decision model to make a policy prescription.
Practicalities:
There are 5 possible exam sessions in each academic year. The first session takes place during the first semester (while the course is being taught), and it is articulated in a midterm administered in early November and and a final exam administered in early December. The remaining four sessions (from January until September) comprise a single comprehensive examination. The details for each type of examination are provided below.
Midterm+Final (November+December): Each of the two exams lasts 90 minutes, and it is articulated in 2 questions. Some of the questions have an essay part, and some of the questions also have a more practical ("exercise") part. Each question is scored between 20 and 40 points, and the maximum score for the exam is typically 60. There is no minimum score in the midterm for admisssion to the final exam. Once both exams are graded, the final score in 120ths is computed, and it is transformed into 30ths, taking also into account the general class performance in the two exams (i.e, giving some weight to relative, as well as absolute performance).
Comprehensive examinations (4 sessions between June and February): Each exam lasts 165 minutes, and it is typically articulated in 4 questions. Some of the questions have an essay part, and some of the questions also have a more practical ("exercise") part. Each question is scored between 20 and 40 points, and the maximum score for the exam is typically 120. The final score in 120ths is computed, and it is transformed into 30ths, taking also into account the general class performance in the two exams (i.e, giving some weight to relative, as well as absolute performance).
Generalità:Il voto finale del corso è determinato esclusivamente sulla base di prove scritte. L’obiettivo dell’esame è valutare la capacità dello studente di:
-
Presentare sinteticamente le idee principali, i concetti e i risultati sviluppati nel corso, spiegando anche in modo intuitivo il significato e l’ambito delle definizioni e delle argomentazioni alla base della validità dei risultati.
-
Utilizzare efficacemente i concetti e i risultati per rispondere a domande di Economia e aree affini — ad esempio, usando un modello decisionale specifico per formulare una prescrizione di politica economica.
Aspetti pratici:
Sono previste 5 sessioni d’esame per ogni anno accademico. La prima sessione si svolge durante il primo semestre (mentre il corso è ancora in fase di svolgimento) ed è articolata in una prova intermedia a inizio novembre e in una prova finale a inizio dicembre. Le restanti quattro sessioni (da gennaio a settembre) prevedono un unico esame generale. I dettagli per ciascuna tipologia di esame sono riportati di seguito.
Prova Intermedia + Finale (Novembre + Dicembre):
Ciascuna delle due prove ha una durata di 90 minuti ed è articolata in 2 domande. Alcune domande contengono una parte discorsiva, altre includono anche una parte più pratica ("esercizio"). Ogni domanda è valutata tra 20 e 40 punti, e il punteggio massimo per ciascuna prova è solitamente pari a 60.
Non è previsto un punteggio minimo nella prova intermedia per l’ammissione alla prova finale.
Una volta corrette entrambe le prove, si calcola il punteggio finale in centoventesimi, che viene poi convertito in trentesimi, tenendo conto anche dell’andamento generale della classe nelle due prove (ovvero, attribuendo un certo peso alla performance relativa oltre che a quella assoluta).
Esami Generali (4 sessioni tra gennaio e settembre):
Ogni esame ha una durata di 165 minuti ed è solitamente articolato in 4 domande. Alcune domande contengono una parte discorsiva, altre includono anche una parte più pratica ("esercizio"). Ogni domanda è valutata tra 20 e 40 punti, e il punteggio massimo complessivo è solitamente pari a 120.
Il punteggio finale in centoventesimi viene poi convertito in trentesimi, tenendo conto anche dell’andamento generale della classe (cioè, attribuendo un certo peso alla performance relativa oltre che a quella assoluta).-
- Oggetto:
Support activities
Weekly homework sets will be assigned (to be found on the course web page, see the URL in the "Note" below), and their solution will be posted and discussed in class.Ogni settimana verranno assegnati esercizi da svolgere a casa (disponibili sulla pagina web del corso, si veda l'URL nella sezione "Note" qui sotto), e le soluzioni verranno pubblicate e discusse in aula.Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
Please, find this information on the course's official web page:
http://sites.carloalberto.org/ghirardato/didattica/du/du.html
- Oggetto:
Notes
For further details, please consult the course's official web page:
http://sites.carloalberto.org/ghirardato/didattica/du/du.html
- Oggetto:
Courses that borrow this teaching
- DECISIONS AND UNCERTAINTY (SEM0067)Two - Year Master Degree in Economics
- DECISIONS AND UNCERTAINTY (SEM0067)
- Oggetto:
Further information
http://sites.carloalberto.org/ghirardato/didattica/du/du.html- Oggetto:
Class schedule
- Oggetto: